niedziela, 16 lutego 2014

LIZBONA Jane "W telegraficznym skrócie"

RAPORT 2 Jane

Dzień pierwszy

Miejsce: podróż i włóczęga zapoznawcza po mieście

• Idealny timing na lotnisko to oznaka, że grupa jest dobrze zorganizowana i zgrana :)
  • Lizbona powitała nas słoneczkiem i +13 stopniami, podczas gdy w Poznaniu rozpoczął się atak zimy.
  • Pan Andre - nasz portugalski opiekun od mieszkania okazał się bardzo sympatyczny, chociaż niektórzy zauważyli, że był nieco spięty w towarzystwie 5 „egzotycznych” Dziewczyn.
  • Mieszkanko  (Nosa Allegria II) wbrew ostrzeżeniom Agnes i jej męża, nie znajdowało się w dzielnicy czerwonych latarni,  alfonsów i prostytutek, lecz w samym centrum, blisko stacji Rossio, na ul. San Antonio, przypominającej wg Johanny ul. Wawrzyniaka na poznańskich Jeżycach. Na początku było zimno, więc elektryczne grzejniki otwarłyśmy na full.
  • Po wyjściu z apartamentu przejechaliśmy się żółtym zabytkowym tramwajem, w którym dowodził przystojny, portugalski motorniczy w gustownym granatowym płaszczu.
  • Pieczone na grillu kasztany smakowały wyjątkowo. Po podróży żółtym tramwajem nr 28 wśród tubylców, wiedziałyśmy, że to miejsce jest magiczne.
  • Szczęście zapewnił nam mieszkaniec Somalii, sprzedający bransoletki. Najpierw założył Jane i Annette bransoletki na ręce, nadmuchał na nie i zaczarował na szczęście. Potem stwierdził, że business not good i miło będzie jak mu za to szczęście zapłacimy. No cóż, za  2 Euro nie ma co ryzykować życiowym pechem… I tym sposobem szczęście wylądowało w naszych torebkach.
  •  Niesamowite było to, że nie trzeba było przedzierać się przez tłumy  turystów, lecz z wielką przyjemnością można było kontemplować piękno Lizbony.

Dzień drugi

Miejsce: Belem pachnące oceanem

• Po analizie prognozy pogody zdecydowałyśmy się na wyprawę do Belem.
  • Wspomnienia: spacer wzdłuż rzeki do przepięknej Torre de Belem.  Po drodze pomnik odkrywców. Na końcu sesja zdjęciowa.
  • Obowiązkowo odwiedziłyśmy cukiernię Pasteis de Belem, funkcjonująca od 1837 roku. Ciastka były przepyszne oryginalna receptura, znana tylko 4 cukiernikom robi swoje (mniam).
  • Obiad zjadłyśmy na zewnątrz w pobliżu klasztory Hieronimitów. Agnes i Jane zamówiły dorsza z ziemniakami. Kucharz zalał danie dużą ilością oliwy (ble).
  • Na koniec dnia wpadłyśmy do parku narodów - nowoczesna dzielnica, która powstała na Expo. Jest tam charakterystyczny dworzec oraz 2 wieżowce w kształcie żaglowców no i kolejka linowa.

Dzień trzeci

Miejsce: magiczna Alfama w deszczu

• Alfama jest absolutnie cudowna - wąskie, urokliwe uliczki, w których przenosimy się do innego świata.
  • Największe wrażenie zrobiła na nas kawiarni…, w której obsługiwał nas przemiły Portugalczyk, serwujący pyszne ciastka  i kawę. Zostawiłyśmy mu „pozytywny” wpis w księdze gości.
  • Za to w Brasileiri szału nie było.
  • Po drodze małe zakupki w H&M.
  • Wieczorem udałyśmy się do miasta w poszukiwaniu fado. Skończyło się na koncercie brazylijskiej muzyki. Agnieszce z okazji imienin chłopcy zaśpiewali Happy Birthday po portugalsku. Dostałyśmy tam największe (litrowe) mojito, jakie w życiu piłyśmy, przy którym można było siedzieć przez cały wieczór.

Dzień czwarty

Miejsce: Zamkowa Sintra, na którą zabrakło nam sił

• Po wcześniejszym intensywnym zwiedzaniu, zabrakło już nam trochę sił na Sintrę...
  • Zjadłyśmy obiad, pospacerowałyśmy trochę. Przy okazji następnej wizyty trzeba tam wrócić, zapłacić za  autobus i wejść do któregoś z zamków.
  • Ostatni wieczór przy winku w naszym apartamencie….